úterý 2. ledna 2018

Traci Chee - Moře inkoustu a zlata: Čtenářka

Tuto knihu jsem získala ve Vánočním balíčku Albatros media. Nejprve jsem byla nadšená z krásné obálky, koukala jsem na ní skutečně několik minut v kuse, otáčela jí a prohlížela jí zepředu, zezadu, z boku, obdivovala jsem svůj v pořadí už druhý recenzní výtisk, až pak mě napadlo podívat se na anotaci a napadlo mě, že to bude něco zajímavého.


Název: Moře inkoustu a zlata - Čtenářka (The reader - Book one of Sea of Ink and Gold)
Autor: Traci Chee
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 403
(Předpokládané datum vydání: 25.1. 2018)


Upřímně řečeno, než jsem knížku viděla v balíčku, neměla jsem nejmenší potuchy o tom, že by něco takového mělo vyjít, ale když už se mi dostala do ruky a zjistila si všechno potřebné, tak jsem se ponořila do světa, který mladá autorka ve svém debutu, oceněným A School Library Journal Best Book of the Year 2016, vytvořila.

Sefia žije ve světě, kde umění číst a psát patří k zakázaným znalostem. Ono říct zakázaným je trochu nadnesené, neboť nikdo neprojevuje moc velkou touhu vládnout těmito znalostmi, nikdo neví co je kniha, nikdo nikomu nepíše dopisy a vlastně proč, když všichni mají svých starostí až nad hlavu, království jsou vlastně v permanentním válečném stavu a ti, co se do války nezapojují, se bojí o své syny, protože krajem putují lidé, kteří chlapce unáší, ocejchují je a učí k boji. Sefia které už na světě zbyla jen jedna osoba se se zachráněným němým chlapcem, Lučištníkem, pouští do dobrodružství, které je zanese daleko od domova a jehož konec je nejistý. Během cesty u sebe Sefia objeví zvláštní schopnosti, které jí odlišují od ostatních: dokáže číst a ve světě, který autorka stvořila, to je schopnost, kterou není radno umět ovládat.

Knihy od Fragmentu mě pokaždé potěší. Ačkoliv by se dala kniha věkem hlavních hrdinů směle zařadit do YA škatulky, tak mohu s klidným srdcem oponovat. Lásky zde najdete jen minimum (volejte sláva a tři dny se radujte). Skutečně jde především o dobrodružství, o sílu přátelství a rodinných pout. A že jde o dobrodružství, dokáže už prvních několik stran, kdy jste do děje hozeni bez záchranného kruhu i bez křidýlek! Vlastně otevřete knihu a už po pěti stranách víte, že autorka na vás nepůjde v rukavičkách. A to mě baví, Chee se s tím nepáře. Utrhané končetiny? Co si s tím lámat hlavu a už tam jsou uříznuté nožky. Zabíjení dětí? Už tam jsou mrtvý. Nějaké otřesné vzpomínky? Jasně, sem s nimi!  V kostce by se dalo říct, že o vypjaté situace rozhodně není nouze!



I když stejně, jako valná většina ostatních knih od tohoto nakladatelství, je dílo cíleno především pro mladší čtenáře, než jsem já (a já přece jsem mladá!), tak mě kniha zaujala a nepustila. Byla jsem nadšená ze všeho! Z neotřelého nápadu, kdy ve světě je čtení, a všechny schopnosti s ním spojené, sice povolené, ale nic dobrého z nich není, z toho jak vlastně tajemná Kniha, která se celým příběhem proplétá, funguje. I z promyšleného světa sestaveného z ostrovů, kde se každý liší od toho druhého třeba podnebím nebo florou. 

Také se mi líbilo několik dějových linií, ačkoliv konec jedné z nich jsem rozlouskla sama, nebyla jsem zklamaná. Spíš naopak potěšená, že to dopadlo tak, jak mělo! Jenže dějových linek tam je skutečně víc a když se necháte zmást jejich prolnutím, ať už minulostí a přítomností, nebo jejich propojením v jiné, než na první pohled zřejmé rovině, bude pro vás zakončení knihy velké překvapení. Jenomže to bych nebyla já, kdybych si na něco neztěžovala. Duch Vánoc mě nenavštívil a nějak jsem pořád pintlich na kombinování historických období.
Nelíbilo se mi, že vedle loučí je už v celku běžnou součástí životů elektřina a pistole, ačkoliv podle popisu vypadají jako z filmů o pirátech (např. Black Sails), jsou podle všeho opakovací. 

Ale vraťme se ke chvále a ta jako obyčejně u Fragmentu náleží grafice. Obálka je naprosto
Zdroj
nádherná, není sice z dílny českých grafiků, ale podívejme se na to z jiné perspektivy. Třeba z té, že dostat do ruky anglickou verzi této knihy, asi bych s díky odmítla. Ne vážně, co to je? 
Opět se mi moc líbí i zřetelné oddělení částí v reálném světě a v Knize. Stejně tak, jako drobné narážky na to, že i my čteme Knihu, otisky prstů od "inkoustu" přeškrtnuté slovo, nebo "vytržená", poničená stránka. 
Také jsem si vzala k srdci poučku z úvodní básničky (které by si všiml i slepý) a všímala jsem si skutečně pozorně všeho, co je v knize. A vážně! Něco navíc tam autorka vložila. Takže i vy buďte při čtení pozorní!

Konec je, jak se dá očekávat, otevřený. Samozřejmě, trilogie jsou teď velice populární! Nemyslím si, že by to bylo nějaké terno, ale prosím, když si to trh žádá... Osobně mám pocit, že většina trilogií by stačila tak na polovinu knihy. Ovšem to není případ Čtenářky. Tento díl někde začal, někde skončil a přesto si nechal otevřená zadní vrátka, která dovolují příjemně a nenásilně připojit druhý, potažmo třetí díl. Druhý díl s názvem The Speaker (Řečník) již byla v angličtině vydána. Třetí díl by nicméně měl vyjít v letošním roce, avšak na Goodreads ještě nejsou ani žádné podorobnosti, či upřesnění, co se názvu, či data vydání týče, tak se nechme překvapit. A já nemohu říct nic jiného než toto: již se těším, až u nás vyjde alespoň druhý díl série! Vážně mě zajímá jak se zapíše příběh Sefie a Lučištníka do jejich i naší Knihy.

Mějte se Bláže
Lesníček


6 komentářů:

  1. Pěkná recenze, kniha vypadá vážně moc dobře a má krásnou obálku (naše je rozhodně hezčí). :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oh, děkuji, děkuji za krásný komentář! :) A souhlasím! Kniha je zajímavá a ta americká obálka je pěkně ošklivá :D Nevím, co má vyjadřovat... Na rozdíl od Evropské, která jasně vystihuje všechno podstatné :D

      Vymazat
  2. Knížku mám předobjdenanou, po tvé recenzi se těším ještě víc :)

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze, na knihu se opravdu těším :) Už jenom kvůli tomu, že je o knihách :) A česká obálka je rozhodně lepší než originál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pěkný komentář :) A určitě se na knížku těš! Je vážně povedená! :)

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!